دستگاه شور _درآمد خارا به روایت اساتید بزرگ آواز ایران
نوشته شده توسط : سعید مهرانی

دستگاه شور _درآمد خارا به روایت اساتید بزرگ آواز ایران :

شرح مختصر در مورد دستگاه شور :

دستگاه شور ( اُمُّ الآواز = مادر آوازها ) :
وجه تسمیه :
1_ شور برانگیختن - به وجد آوردن
2_ بانگ برآوردن بر اثر شور و شوق

خصوصیات دستگاه شور :
عارفانه و عاشقانه - روایت کننده خبر - شناخت هستی - شرح و توصیف - سکوت و آرامش

دارای چهار متعلّقه :

1-ابوعطا 2-بیات ترک 3-افشاری 4-دشتی

گوشه های آوازی مرسوم در دستگاه شور : 

1-درآمد خارا 2-درآمد 3-کرشمه 4-پنجه شعری 5-هداوندی یا مثنوی عبری 6-رُهاب یا رهاوی 7-عاشق کُش 8-سلمک 9-نغمه ی سلمک 10-گرایلی 11-چوپانی یا گوسفندی 12-شهناز 13-زیرکش سلمک 14-ملّا نازی 15-حزین 16-فرود بال کبوتر17-سارنگ 18-قرچه 19-رضوی 20-تحریر جوادخانی 21-حسینی 22-دوبیتی 23-دوبیتی ضربی 24-کوچک 25-بزرگ 26-عُزّال 27-ملک حسینی 28-بسته نگار 29-مثنوی

درآمد خارا :

وجه تسمیه ی خارا :

1-نوعی سنگ سخت
2-نوعی پارچه ابریشمی راه راه و خط خطی

گستره ی ملودی درآمد خارا :
ملودی گوشه خارا از زیر دانگ اولیه شور( دانگ مقدمه ) _ یا به عبارتی ساده تر چهار درجه پایین تر از نت تونیک گام شور _ شروع و پس از گردش های چند به دانگ اولیه گام شور ورود کرده و تا درجه چهارم گام شور میرسد و در نهایت روی تونیک گام شور فرود می آید.

تحریر درآمد خارا بترتیب با اجرای اساتید  :





:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 26 مهر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: